Τι συνέβη με τους «Ιχνευτές» του Μιχαήλ Μαρμαρινού και την ξαφνική εξαίρεση της μοναδικής παραγωγής του Φεστιβάλ από το φετινό πρόγραμμα της Επιδαύρου.
20 Μαΐου 2020Οι «Ιχνευταί» είναι μια από τις λιγότερο γνωστές τραγωδίες του Σοφοκλή αφού παρουσιάζεται σπάνια. Ήταν επίσης η μόνη παράσταση που την παραγωγή της είχε αναλάβει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με την βαρύτητα της σκηνοθετικής υπογραφής του Μιχαήλ Μαρμαρινού, την ιστορική μετάφραση (1933) του Εμμανουήλ Δαυίδ κι ένα εκλεκτό καστ στο οποίο συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι Χάρης Φραγκούλης (Απόλλων), Σταμάτης Κραουνάκης (Σιληνός), Αμαλία Μουτούση (Κυλλήνη), Steve Katona (Ερμής). Έτσι είχε ανακοινωθεί η παράσταση από την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου (30/3), χωρίς ημερομηνία, αν και υπολογιζόταν να ανεβεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ενδεχομένως το πρώτο Παρασκευοσάββατο του Αυγούστου. Αυτός ήταν και ο λόγος που οι συντελεστές προετοίμαζαν την παράσταση ακόμα και με τη μέθοδο της Τηλεδιάσκεψης τις ημέρες της καραντίνας.
Γιατί όμως για όλα αυτά χρησιμοποιούμε παρελθόντα χρόνο; Διότι όπως έγινε γνωστό προ ολίγου, η παράσταση δεν θα γίνει-κι αυτό παρότι αρχικά είχε επιλεγεί να είναι μία από τις τέσσερις τελικώς παραστάσεις που θα βλέπαμε, με διαφορετικές συνθήκες φέτος στην Επίδαυρο. Συνθήκες που στοιχηματίζουμε θα καταχωρίσουν όσες παραστάσεις επιλεγούν τελικά, στην Ιστορία του Αρχαίου Θεάτρου, αφού η πραγματοποίησή τους, έστω και με τα υγειονομικά μέτρα που επιβάλλει η κατάσταση, θα είναι ο θρίαμβος του θεάτρου, του ανθρώπινου λόγου και της δημοκρατικής βούλησης ακόμα και μέσα στις πιο δυσμενείς συνθήκες.
Να όμως που το Δ.Σ. του Φεστιβάλ αποφάσισε τελικά να μην προχωρήσει στην παρουσίαση των «Ιχνευτών» αυτό το καλοκαίρι, αλλά το ερχόμενο, το καλοκαίρι δηλαδή του 2021. Την είδηση επιβεβαίωσε μιλώντας στην Popaganda ο ίδιος ο Μιχαήλ Μαρμαρινός εξηγώντας: «Είναι μια ακριβή παραγωγή, ανάθεση του Φεστιβάλ, και δεν θέλησαν να την πετάξουν. Ήταν λίγο σκληρό, από την άλλη πλευρά το καταλαβαίνω. Είχε γίνει πολλή δουλειά μέχρι τώρα, όλοι στενοχωρηθήκαμε. Είχαμε όλοι οι συντελεστές "κουρδιστεί", αλλά το "κούρδισμα" των καλλιτεχνών δεν μπορεί να είναι το μόνο κριτήριο. Και η Κατερίνα (σ.σ. Ευαγγελάτου) ήθελε να γίνει, αλλά όλα είναι σε μια επισφάλεια, είτε για την ευρύτερη κλίμακα είτε για την πιο στενή. Έτσι κι αλλιώς εκκρεμούν τα πρωτόκολλα για το πώς θα παρουσιαστούν οι παραστάσεις στην Επίδαυρο. Το Φεστιβάλ δεν ήθελε να πάει αυτή η παράσταση μ’ αυτές τις συνθήκες. Από την άλλη, θέλεις να κάνεις κάτι και για το κοινό. Θα το πάμε του χρόνου».
Δεν μπορούμε παρόλα αυτά παρά να εκφράσουμε απορία γιατί εξαιρείται η μόνη παραγωγή του Φεστιβάλ από το φετινό πρόγραμμα της Επιδαύρου - που επιμένουμε ότι θα είναι ιστορικό. Είναι οικονομικοί οι λόγοι όπως άφησε πολύ διακριτικά να φανεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός; Μα το Φεστιβάλ είχε προϋπολογίσει την παραγωγή στον αρχικό του προγραμματισμό. Επίσης φέτος το Ελληνικό φεστιβάλ όχι μόνον είδε να αυξάνεται ο προϋπολογισμός του κατά 500.000 ευρώ σε σχέση με τον περσινό, αλλά πήρε και επιπλέον επιχορήγηση του επιπλέον προϋπολογισμού του: Στις 29 Απριλίου, ένα μήνα μετά την ανακοίνωση του προγράμματος από την κα Ευαγγελάτου, στη Διαύγεια αναρτήθηκε απόφαση για τη δέσμευση πίστωσης ύψους 83.500,00 € που αφορά στην «Έκτακτη επιχορήγηση του εποπτευόμενου Νομικού Προσώπου «Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε» για ανάθεση νέων έργων σε Έλληνες καλλιτέχνες».
Στην ερώτηση γιατί επελέγη η αναβολή μέχρι του χρόνου τουλάχιστον της συγκεκριμένης παραγωγής κάποιοι βέβαια αναζητούν την απάντηση στο πρόσωπο του Σταμάτη Κραουνάκη. Ο τελευταίος δεν έχει και τις καλύτερες σχέσεις με την Υπουργό Πολιτισμού και την Κυβέρνηση γενικότερα. Και βρέθηκε και πάλι αυτές τις μέρες στη δημοσιότητα μετά το εξώδικό που έστειλε στον Δήμο Αθηναίων.
Κι ωστόσο εμείς δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι η παρουσία του Κραουνάκη στο καστ είναι ένας λόγος που καθόρισε την εξαίρεση των «Ιχνευτών» από το πρόγραμμα της Επιδαύρου. Το προηγούμενο επεισόδιο του δημόσιου υπαινιγμού εκ μέρους της κας Μενδώνη για τη συμμετοχή του Φοίβου Δεληβοριά στη «Λυσιστράτη» του Εθνικού θεάτρου, οδήγησε ως γνωστόν στην αποχώρησή του Δεληβοριά για λόγους αξιοπρέπειας και στον ντόρο που ακολούθησε. Δεν μπορεί να φανταστεί κάποιος ότι μετά από όλα αυτά ακολουθήθηκε σε βάρος του φεστιβαλικού προγράμματος και του προφίλ της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Κατερίνας Ευαγγελάτου ανάλογη μέθοδος και για το πρόσωπο του Κραουνάκη. Αν μη τι άλλο κάτι τέτοιο θα εξέθετε πια ανεπανόρθωτα όχι την Υπουργό, αλλά ολόκληρη την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό.