Τι είπε και τι δεν είπε σήμερα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
07 Μαΐου 2020Με μία πρώτη ματιά επιχειρούμε να αποτιμήσουμε όσα εξήγγειλε σήμερα η υπουργός Πολιτισμού ως συνολικό πρόγραμμα «Μέτρων Στήριξης του Πολιτισμού και των Εργαζομένων του». Ακολουθούμε βήμα-βήμα την λογική και την πορεία του Power Point που παρουσίασε η υπουργός, εντοπίζοντας και εξόφθαλμες παραλείψεις, λάθη ή παιχνίδια στρατηγικής.
• Η «Πανδημία ανέδειξε δομικά προβλήματα στον Πολιτισμό»
Όμως: Η αδήλωτη εργασία, οι απλήρωτες πρόβες, η απουσία συλλογικών συμβάσεων εργασίας και το γεγονός ότι εργαζόμενοι δηλώνονται άλλοτε με διαφορετική ειδικότητα, άλλοτε με τίτλους κτήσης, άλλοτε ως αυτοαπασχολούμενοι (μπλοκάκι), ή ως πλασματικά ωρομίσθιοι είναι «σύμπτωμα» πάρα πολλών χρόνων. Δεν το γνώριζε η υπουργός που έχει θητεύσει στο ΥΠΠΟ και τόσα χρόνια ως Γ.Γ.;
• Στα προϋπάρχοντα προβλήματα αναφέρθηκε και η «Ελλιπής μέριμνα για τη προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων».
Όμως: Δεν πάει πολύς καιρός που η υπουργός έβγαλε κυριολεκτικά το λάδι των δημιουργών στον μουσικό χώρο παρουσιάζοντας μέχρι την ύστατη στιγμή και τελικώς την πρωθυπουργική παρέμβαση, προσκόμματα προκειμένου να μην αδειοδοτήσει την αυτοδιαχειριζόμενη «Ένωση Δικαιούχων Έργων Μουσικής» (ΕΔΕΜ). Και μετά, όμως, κάθε άλλο παρά διευκόλυνε τους δημιουργούς στην προσπάθειά τους να εισπράξουν τα δικαιώματα που τους ανήκαν. Αυτό πάντως που ανακοίνωσε σήμερα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η άμεση ψήφιση διάταξης κατά της πειρατείας.
• Στόχος ήταν «απ΄την αρχή να κρατηθεί ο Πολιτισμός ενεργός», είπε η υπουργός.
Όμως: Στην πρώτη του εξαγγελία ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε ελαφρά τη καρδία ότι φέτος δεν θα γίνουν φεστιβάλ και συναυλίες και χρειάστηκε η καλλιτεχνική κατακραυγή για να επανεξετάσει η κυβέρνηση το μέτρο.
• Συνολικά «45.000 μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι στον Πολιτισμό δικαιούνται τα μέτρα στήριξης που ανακοίνωσε η κυβέρνηση»
Όμως: Όπως η ίδια η υπουργός είχε αναφέρει λίγο καιρό πριν «ο κλάδος του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα απασχολεί πάνω από το 3% των εργαζομένων της χώρας: 100.000 και πλέον εργαζόμενοι δραστηριοποιούνται στον τομέα». Πολλοί μάλιστα μιλούν για 140.000 εργαζομένους. Τουλάχιστον τώρα εξαγγέλθηκε η δημιουργία Μητρώου Καλλιτεχνών και Δημιουργών, αλλά αυτοί δεν είναι οι μόνοι εργαζόμενοι του τομέα. Υπάρχει π.χ. κι ένας μεγάλος αριθμός τεχνικών.
• «Από σήμερα 7.5.2020 και έως και 10.5.2020, μετά από Υπεύθυνη Δήλωση Εργοδοτών, και μετά από την Υπεύθυνη Δήλωση των Εργαζομένων στο ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας, από 8.5.2020 και μέχρι 12.5.2020, οι εργαζόμενοι καθίστανται δικαιούχοι της οικονομικής ενίσχυσης των €800 πληρωτέων από 14.5 έως 15.5.2020».
Όμως: όπως είχε διαρρεύσει στο «Πρώτο Θέμα» το επίδομα δεν θα δοθεί σε όλους αλλά «σε ωρομίσθιους εργαζομένους του κλάδου, ηθοποιούς, μουσικούς, διερμηνείς, παρόχους πολιτιστικού περιεχομένου (;) και ταξιθέτες». Τι ισχύει;
• «Εντάσσονται και καλύπτονται αναδρομικά και: Εργαζόμενοι του χώρου του πολιτισμού, των οποίων η σύμβαση ορισμένου χρόνου έληξε πρόωρα κατά το διάστημα 15.2.2020 έως και την 29.2.2020. Και αυτοί καθίστανται δικαιούχοι των €800 μετά από Δήλωσή τους στο ΕΡΓΑΝΗ».
Όμως: Κάποιοι από αυτούς είχαν πάρει και το πρώτο 800ρι που αφορούσε σε εργαζομένους του χώρου του πολιτισμού, των οποίων η σύμβαση ορισμένου χρόνου έληξε πρόωρα κατά το διάστημα 1.3.2020 έως και 20.3.2020. Οι άνθρωποι αυτοί θα πάρουν κι άλλα 800 ευρώ και άλλοι καθόλου; Αυτό είναι κάτι που χρήζει διευκρίνισης.
• «Με ειδική ρύθμιση εντάσσονται και καλύπτονται αναδρομικά και οι ταξιθέτες και ταξιθέτριες του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών»
Όμως: Κάλλιο αργά, παρά ποτέ
• «Για όλες τις παραπάνω κατηγορίες, συνεχίζεται η στήριξη και τον Μάιο». Εννοούνται οι δικαιούχοι των 800 ευρώ.
Όμως: Δεν εννοεί ότι οι δικαιούχοι θα πάρουν επιπλέον 800 ευρώ, αλλά ότι το επίδομα των 800 ευρώ αφορά κάλυψη 45 ημέρων. Διατύπωση-ντρίμπλα, δηλαδή.
• «Στήριξη των εγγεγραμμένων ΑΜΚΕ Πολιτισμού στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων του ΥΠΠΟΑ, κατόπιν ειδικής πρόσκλησης με επιχορήγηση απευθείας από το ΥΠΠΟΑ, €2,5 εκατομμύρια»
Όμως: Ποιους εννοεί το ΥΠΠΟ; Το Θέατρο και τον Χορό; Και αν εννοεί αυτούς τους τομείς που επιχορηγούνται γιατί τους αναφέρει ξανά παρακάτω χωριστά;
• Επίσης:
• Για το επιχορηγούμενο Θέατρο (ΑΜΚΕ) αναφέρεται:
Διπλασιασμός του ποσού επιχορηγήσεων για το 2020
Επέκταση της θεατρικής περιόδου 2019-2020 ως 31.05.21
Επέκταση της θεατρικής περιόδου 2020-2021 ως 31.12.21
• Για τον Επιχορηγούμενο Χορό (ΑΜΚΕ) αναφέρεται:
Διπλασιασμός του ποσού επιχορηγήσεων για το 2020
Επέκταση της περιόδου 2019-2020 ως 31.08.21
Επέκταση της περιόδου 2020-2021 ως 31.12.21
Όμως: Οποιοσδήποτε ξέρει να μετρά αντιλαμβάνεται ότι μιλάμε για δύο χρονιές δραστηριότητας σε Θέατρο και Χορό. Φυσικά διπλασιάζεται η επιδότηση παραμένοντας η ίδια για κάθε χρονιά. Να θυμίσουμε μάλιστα ενδεικτικά ότι για την περίοδο για την περίοδο 2018-19 το συνολικό ποσόν της επιχορήγησης για το Θέατρο ήταν 1.315.0000 ευρώ, ενώ τώρα η κα Μενδώνη βαφτίζει «διπλασιασμό των επιχορηγήσεων» τα 2.000.000 ευρώ που έχει ανακοινώσει ότι θα δώσει για δύο χρονιές.
• Αναφέρεται πάλι το περίφημο «Αναπτυξιακό Πακέτο €15 εκατομμυρίων» που θα επενδυθεί προσεχώς στην παραγωγή: Ταινιών μικρού μήκους, ντοκιμαντέρ, animation, Θεατρικών παραστάσεων, Μουσικών εκδηλώσεων, Εικαστικών, Design, Gaming, Ψηφιακού Πολιτισμού», προσθέτοντας τώρα και α)την ενίσχυση κινηματογραφικών αιθουσών και β) την αγορά βιβλίων.
Όμως: Αυτό το αναπτυξιακό πακέτο έχει γίνει κάτι σαν τα ψωμιά και τα ψάρια του Ιησού στη Γαλιλαία.
• Εντάσσει στα Αναπτυξιακά Μέτρα την πολιτική για τα ΔΗΠΕΘΕ (Άμεση εκταμίευση του συνόλου της επιχορήγησής τους, χωρίς προϋποθέσεις και επιπλέον επιχορήγηση 20.000 ευρώ για καθένα από αυτά)
Όμως: Αυτά ήταν μέτρα που είχαν εξαγγελθεί στο πλαίσιο τα πολιτιστικής πολιτικής της κας Μανδώνη προ κορονοιού.
• Στα προγράμματα για ανέργους παραπέμπει τους πληττόμενους στα σχετικά προγράμματα του Υπουργείου Εργασίας όπως το πρόγραμμα για 36.500 ανέργους σε Δήμους και σε ΝΠΔΔ με υψηλή μοριοδότηση για μακροχρόνια ανέργους
Όμως: Παραλείπει να αναφερει ότι αυτό το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν αφορά σε καμία καλλιτεχνική ενασχόληση αλλά σε Υπηρεσίες διαμόρφωσης/συντήρησης πρασίνου,μετάβαση στην κυκλική οικονομία, πρόληψη φυσικών καταστροφών, Πρώτες βοήθειες, Δεξιότητες φροντίδας τρίτης ηλικίας,εργασίες κατασκευαστικού κλάδου κ.ά.
• «Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που συντονίζουν κεντρικά την σταδιακή επανεκκίνηση του πολιτιστικού τομέα, λαμβάνοντας όλα τα μέτρα ασφαλείας». Αυτό υποστηρίζει.
Όμως: Αν συνέβαινε αυτό γιατί συγκεντρώθηκαν 40.000 υπογραφές διαμαρτυρίας από καλλιτέχνες εντελώς ανεξαρτήτως ιδεολογικού προσήμου, καλλιτεχνικού χώρου, προέλευσης, πεποιθήσεων; Γιατί ήδη από τα μέσα Μαρτίου χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία και λίγο αργότερα και η Ιταλία είχαν ανακοινώσει γενναία πακέτα στήριξης, ενώ η Ελλάδα ακολούθησε πολύ μετά (2/4) με τα περίφημα 15 εκ.ευρώ; Γιατί η κα Μενδώνη άφησε τον Πρωθυπουργό να δηλώσει ότι δεν θα γίνουν Φεστιβάλ και συναυλίες; Γιατί δέχτηκε να ακούσει τα Σωματεία αφού έσκασε το κύμα του “Support Art Workers”; Γιατί απευθύνθηκε εκ των υστέρων στην Υγειονομική Επιτροπή ζητώντας συμβουλές; Γιατί σήμερα πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε μια πρωτοφανής σε μαζικότητα, συγκέντρωση καλλιτεχνών που διαμαρτύρονταν στο Σύνταγμα;
Κατά τα άλλα ας κρατήσουμε και μερικές ημερομηνίες:
18 Μαΐου ανοίγουν οι αρχαιολογικοί χώροι και ξεκινούν οι πρόβες και τα γυρίσματα
1η Ιουνίου ανοίγουν τα θερινά σινεμά
15 Ιουνίου ανοίγουν τα Μουσεία
15 Ιουλίου ξεκινούν τα διάφορα δρώμενα σε ανοιχτούς χώρους
Όλα αυτά με την προειδοποίηση φυσικά ότι «τα δεδομένα θα αξιολογούνται διαρκώς και το χρονοδιάγραμμα θα αναπροσαρμόζεται αναλόγως» και ότι «για κάθε περίπτωση θα ληφθούν εξειδικευμένα μέτρα προστασίας εργαζομένων και κοινού».