Νέες εποχές, νέα ήθη (ίσως) και σαφώς για τα ραδιόφωνα νέες συνήθειες.
28 Απριλίου 2020Του Δημήτρη Παπαδόπουλου
Ζώντας στην εποχή που ένας ιός μας έχει κλείσει στα σπίτια μας, μελέτη έδειξε πως η ακρόαση του ραδιοφώνου αυξήθηκε, αντίθετα με τις προβλέψεις. Και αυτό, γιατί κάποιος θα περίμενε εφόσον ο καθένας είναι στο σπίτι, να στραφεί προς άλλες πηγές διασκέδασης, μια που στο μυαλό πολλών το ραδιόφωνο είναι μέσο ως επί των πλείστον για το αυτοκίνητο.
Κάποιοι σταθμοί διέκοψαν τις περισσότερες εκπομπές τους προσωρινά, κάποιοι συνεχίζουν κανονικά και κάποιοι εκπέμπουν πλέον από τα home studios τους. Η αλήθεια είναι πως αν έχεις ζήσει το περιβάλλον μίας εκπομπής και κατά συνέπεια ενός σταθμού, αυτό ακούγεται αν μη τι άλλο παράλογο.
Κι όμως, έχω την αίσθηση πως είναι το μέλλον.
Συγκριτικά με παλιότερες εποχές, το κόστος ενός home studio είναι σαφώς μικρότερο. Χρειάζεται ένας καλός υπολογιστής, ένα καλό μικρόφωνο, μία μικρή κονσόλα (όχι απαραίτητα ραδιοφωνική) και μία δυνατή γραμμή ίντερνετ. Από εκεί μπορεί να γίνει η εκπομπή και την επεξεργασία του ήχου μπορούν να την κάνουν τα μηχανήματα στη βάση του σταθμού. Ακόμη και η τηλεφωνική γραμμή μπορεί να χτυπά στο σπίτι του παραγωγού. Αν ο σταθμός παίζει playlist, αυτό φορτώνεται πολύ εύκολα, και οι διαφημίσεις με τον προγραμματισμό τους επίσης.
Τα αρνητικά που βρίσκω σε αυτό το νέο δεδομένο είναι η έλλειψη συνοχής των παραγωγών σε ανθρώπινο και κοινωνικό επίπεδο και φυσικά έστω αυτό το μικρό κόστος του εξοπλισμού (υπολογίζοντας καλά μηχανήματα γύρω στα 2.000 Ευρώ).
Τα θετικά, πέρα από την εξάλειψη των χαμένων ωρών στη μετακίνηση, είναι πως ο κάθε παραγωγός, ειδικά τώρα που οι μισθοί έχουν μειωθεί υπερβολικά, θα μπορεί να κάνει με τον ίδιο τρόπο εκπομπές σε διαφορετικούς σταθμούς, διαφορετικών πόλεων.
Όταν με το καλό ανοίξουν τα καταστήματα εστίασης και συνηθίσουμε την παλιά καθημερινότητα, θα δούμε πάλι ζευγάρια που κοιτούν ο ένας στην Ανατολή και ο άλλος στη Δύση, φίλους που δε μιλάνε και κοιτούν μια οθόνη. Έτσι, δυστυχώς κατά μία έννοια, και οι παραγωγοί θα συνηθίσουμε να κάνουμε εκπομπές εκεί που ζούμε, στο σπίτι μας. Με τις πυτζάμες