Συμπληρώθηκαν φέτος δέκα χρόνια από το θάνατο της αξέχαστης τραγουδίστριας, η οποία έφυγε από κοντά μας στις 18 Ιανουαρίου 2009...
17 Ιανουαρίου 2019Είχε διανύσει 45 χρόνια παρουσίας στο χώρο της μουσικής, υπηρετώντας το ελαφρό τραγούδι και ερμηνεύοντας όλους τους κορυφαίους συνθέτες της εποχής της. Τη δεκαετία του ’30 μαζί με τη Σοφία Βέμπο υπήρξαν οι δημοφιλέστερες τραγουδίστριες του είδους.
Ο Χρήστος Χαιρόπουλος είχε πει για τη Δανάη: «...έχει μια φωνή σαν την εμφάνισή της. Απαλή, γλυκιά, βελουδένια. Ευγενική, συγκρατημένη, ακολουθώντας απόλυτα τους νόμους της μουσικής αισθητικής. Όταν προχωρεί με την κιθάρα της για να σταθεί να τραγουδήσει σας δίδει την εντύπωσιν μιας ιέρειας.» (Εφημ. «Μακεδονία», 18.12.1937).
Από νωρίς καθιερώθηκε ως ιδιαίτερη ερμηνεύτρια του Κλέονα Τριανταφύλλου (Αττίκ) και ταυτίστηκε με τις μεγάλες δημιουργίες του: «Ζητάτε να σας πω», «Μαραμένα τα γιούλια», «Άδικα πήγαν τα νιάτα μου». Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ανέπτυξε έντονη αντιστασιακή, ενώ την περίοδο της επταετίας έζησε στη Χιλή. Η Δανάη Στρατηγοπούλου υπήρξε ακόμη συγγραφέας, ποιήτρια και δημοσιογράφος, ενώ ασχολήθηκε και με μεταφράσεις, όπως του «Κάντο Χενεράλ» (Canto General), έργο του νομπελίστα ποιητή Πάμπλο Νερούδα, τον οποίο γνώρισε προσωπικά.
Το Αρχείο της ΕΡΤ, τιμώντας τη μνήμη της, ψηφιοποίησε και ανέβασε στην ιστοσελίδα του ένα μοναδικό ραδιοφωνικό ντοκουμέντο του 1955 από την εκπομπή του ΕΙΡ «Πέστε Μας τη Γνώμη Σας». Πρόκειται για ενημερωτική εκπομπή της περιόδου 1954-1955 που παρουσίαζε θέματα επικαιρότητας και μεταδιδόταν κάθε Τετάρτη από το Δεύτερο Πρόγραμμα.
Η συγκεκριμένη εκπομπή, απ’ όπου προέρχεται το απόσπασμα, είχε ως θέμα της την ελαφρά μουσική και περιλάμβανε δηλώσεις Ελλήνων καλλιτεχνών. Στο πλαίσιο αυτό δόθηκε η συνέντευξη της Δανάης Στρατηγοπούλου, το παλαιότερο σωζόμενο ντοκουμέντο με τη φωνή της στο ΕΙΡ. Η ηχογράφηση της συνομιλίας πραγματοποιήθηκε το 1955 στο σπίτι της Δανάης από το συνεργείο της Υπηρεσίας Επικαίρων του ΕΙΡ. Η συγγραφή και η ραδιοφωνική παραγωγή ήταν του Κώστα Ασημακόπουλου και του Νέστορα Μάτσα.
Στη σπάνια αυτή ηχογράφηση, η Δανάη μιλάει στον Νέστορα Μάτσα για το ελαφρό τραγούδι, το οποίο με αυταπάρνηση υπηρέτησε, χαρακτηρίζοντάς το «μεγάλη Τέχνη των μικρών τραγουδιών» και καταθέτει παράλληλα μια αποτίμηση της δικής της στάσης απέναντι στην εμπορικότητα στο χώρο της μουσικής. Η σπουδαία τραγουδίστρια, με αφορμή τη συμπλήρωση 11 χρόνων από το θάνατο του Αττίκ, μιλάει για τον δάσκαλό της. Η συνεργασία της με τον πρωτεργάτη της θρυλικής «Μάντρας» είχε ξεκινήσει στα τέλη του 1935, μια συνεργασία που άφησε εποχή στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Η Δανάη θυμάται την είδηση του θανάτου του Αττίκ το 1944 και περιγράφει με συγκινητικό τρόπο την καλλιτεχνική του φυσιογνωμία.
Στη συνέχεια, παίζει και ερμηνεύει τραγούδια του Αττίκ συντροφιά με την κιθάρα της και με τη συνοδεία των μαθητών της. Ήταν η εποχή που η Δανάη δίδασκε Φωνητική και Ορθοφωνία στο Ελληνικό Ωδείο, στο Ωδείο Ορφείο και στη Σχολή Χατζίσκου, μεταδίδοντας την τέχνη της σε μια ολόκληρη γενιά νεότερων τραγουδιστών, όπως η Άντζελα Ζήλεια, η Μαριάννα Χατζοπούλου, ο Νάσος Πατέτσος κ.ά. Ακούγονται στίχοι από τα τραγούδια του Αττίκ: «Αν βγουν αλήθεια», «Άδικα πήγαν τα νιάτα μου», «Τόσοι σου ’παν σ’ αγαπώ», «Γιατί μεθώ», καθώς και από το ανέκδοτο έως τότε τραγούδι του «Χωρισμός».