Αλέξανδρος Κλώσσας: «Στο πρωινό ραδιόφωνο πρέπει να περνάς καλά εσύ, για να περνάνε καλά και οι ακροατές»

Αλέξανδρος Κλώσσας: «Στο πρωινό ραδιόφωνο πρέπει να περνάς καλά εσύ, για να περνάνε καλά και οι ακροατές»
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ο δημοσιογράφος και παραγωγός των Παραπολιτικών 90.1 μιλά στο e-tetRadio και τον Ηλία Σελιμά.

22 Νοεμβρίου 2024

Αν υποθέσουμε ότι το ραδιόφωνο και κατ' επέκταση μια ραδιοφωνική εκπομπή βάζει το θαυμαστικό στο τέλος μιας πρότασης, τότε μιλάμε για εκπομπές που έχουν αρχίσει να σπανίζουν. Παρόλα αυτά όμως υπάρχουν.

Μια τέτοιου είδους εκπομπή συναντάς κάθε πρωί από τις 05.00 έως τις 07.00 στα Παραπολιτικά 90.1 και υπεύθυνος για την εκπομπή «Πρώτο Πρωινό» είναι ο Αλέξανδρος Κλώσσας. Τίμια, γνήσια εκπομπή που κρύβει αρκετή δουλειά από πίσω. Στόχος; Τι άλλο η ενημέρωση χωρίς να αγνοείται η ψυχαγωγία. Ενημέρωση δηλαδή με όλη την σημασία της λέξης. Μίλησα με τον Αλέξανδρο για την οπτική του περί ραδιοφώνου, για αυτά που παραδίδει μέσω μικροφώνου κάθε πρωί τις καθημερινές από τους 90.1 (05.00-07.00) και όχι μόνο.

Στο τέλος της συνέντευξης διαπίστωσα πως τελικά το ραδιόφωνο, όντως βάζει το θαυμαστικό στο τέλος μιας πρότασης.

Πως ξεκίνησε το ταξίδι στην δημοσιογραφία Αλέξανδρε;

Ξεκίνησε πριν πολλά χρόνια, κοντεύω τα 25, και μάλιστα ηθελημένα όχι από «ατύχημα». Ήταν επιλογή. Το ήθελα από πολύ μικρός απλά δεν ήξερα πως να το κάνω. Ξεκίνησα σπουδές έκανα τα δικά μου, και βρέθηκε η πρώτη «πόρτα». Θα πρέπει να τονίσω πως είμαι πολύ τυχερός γιατί από την πρώτη στιγμή δουλεύω επαγγελματικά αποφεύγοντας τον κυκεώνα της απληρωσιάς και της «εθελοντικής» εργασίας.

Σε τι αποσκοπεί το «Πρώτο Πρωινό» στους 90.1 όταν ξεκινά κάθε πρωί στις 5;

Αποσκοπεί στο να ξεκινάω καλά την ημέρα μαζί με τους ακροατές. Στο ραδιόφωνο κάτι τέτοιο είναι αλληλένδετο. Πρέπει να περνάς καλά εσύ για να περνάνε καλά και οι ακροατές. Στο ραδιόφωνο ακόμα κι αν δεν φαίνεσαι, δεν μπορείς να κρυφτείς. Αν εσύ δεν έχεις κέφι γι αυτό που κάνεις, είναι προφανές και στους υπόλοιπους. Άρα, το «Πρώτο Πρωινό» αποσκοπεί στο να ξεκινάμε καλά την ημέρα, με ενημέρωση αλλά κυρίως καλή διαθεση. Είναι δύσκολη η ώρα. Οι ακροατές ξεκινούν την ημέρα τους και εσύ πρέπει να βοηθήσεις να ξεκινήσει καλά αυτή η μέρα.

Sites, εφημερίδες, τηλεόραση... Ποια κατάσταση γεγονός καθόρισε το ραδιόφωνο σαν «έρωτα» όπως έχεις δηλώσει;

Όπως οι κανονικοί έρωτες στην ζωή δεν έχουν εξήγηση, έτσι συμβαίνει και στην επαγγελματική ζωή. Δεν υπάρχει εξήγηση. Το φλερτ ξεκίνησε όταν στάθηκα για πρώτη φορά σαν καλεσμένος μπροστά σε ένα μικρόφωνο. Από εκείνη την στιγμή συνειδητοποίησα ότι το ραδιόφωνο για μένα είναι έρωτας. Κατάλαβα ότι αυτή η ιδιαίτερη σχέση που δημιουργείται με το ακροατήριο είναι μαγική και μοναδική. Έχοντας περάσει από όλα τα είδη δημοσιογραφίας μπορώ να σου πω με σιγουριά, μόνο στο ραδιόφωνο νιώθω ότι έχω άμεση επαφή με το κοινό. Αυτό με την σειρά του δημιουργεί ιδιαίτερες συνθήκες κι αυτό το κάνει έρωτα. Πολύ σημαντικός παράγοντας και η μουσική. Πολύ σημαντικό να μπορώ να παίζω τις μουσικές που θέλω, κάτι που για μένα είναι βασικό.

Ποιος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας μιας πολύ πρωινής εκπομπής σαν την δικιά σου;

Ο κατάλληλος συνδυασμός ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Να ξεκινάει κάποιος την ημέρα του ξέροντας τι συνέβη την προηγούμενη, δημιουργώντας μια εικόνα για το τι θα συμβεί την επόμενη και όλο αυτό με καλή διάθεση ώστε να μην του μαυρίζεις την ψυχούλα. Να το κάνεις τίμια. Να προχωράς την είδηση παρακάτω. Να παραθέτεις τα γεγονότα χωρίς να αφήνεις εντυπώσεις καθοδήγησης. Να είναι σαφές στον ακροατή ότι είσαι ειλικρινής μαζί του.

Μπορείς να μου πεις ένα μύθο και μια αλήθεια για το ραδιόφωνο;

(Γέλια...) Η αλήθεια είναι το ίδιο το ραδιόφωνο. Δεν μπορείς να κοροϊδέψεις κανέναν. Επίσης μεγάλη αλήθεια είναι πως δεν κάθεσαι μπροστά από ένα μικρόφωνο και αρχίζεις να αυτοσχεδιάζεις... Θέλει δουλειά, πολλή δουλειά για να βγει μια καλή εκπομπή. Οσο για τον μύθο δεν μπορώ να σου πω... Το ραδιόφωνο κρύβει μόνο αλήθειες.

Πως βλέπεις το μέλλον του ραδιοφώνου στην ψηφιακή εποχή που διανύουμε;

Έχει πολλές προκλήσεις, αλλά και πολλές παγίδες. Η μεγαλύτερη παγίδα είναι η ευκολία που έχει φέρει στη μουσική η ψηφιοποίηση της. Αυτό σημαίνει ότι ο καθένας μπορεί να ακούσει μουσική όπως θέλει, ο,τι θέλει. Προφανώς αυτό δημιουργεί «ανταγωνισμό» στα μουσικά ραδιόφωνα, αλλά προφανώς και στα ενημερωτικά. Προφανώς το Α.Ι. (Τεχνητή Νοημοσύνη) κρύβει κινδύνους. Προς ώρας και μέχρι να βελτιωθούν οι μηχανές τόσο που να έχουν συναίσθημα πρόβλημα, μεγάλο προβληαμ δεν θα υπάρχει. Αντίστοιχα κίνδυνος μπορεί να είναι και η εύκολη και άμεση πρόσβαση στην είδηση. Δηλαδή ένα προτέρημα της τεχνολογίας να αποτελέσει κίνδυνο για την ενημέρωση. Το ίδιο και με την μουσική. Μπορείς πιο εύκολα να ακούς καλή μουσική και καλά τραγούδια που θα επιλέξεις εσύ μεσω των δυνατοτήτων που σου δίνονται. Το ζήτημα είναι το ραδιόφωνο να εκσυγχρονιστεί. Να καταλάβει πως απευθύνεται σε μια διαφορετική γενιά, σε ανθρώπους που έχουν διαφορετικο τρόπο να ακούν μουσική και να διαβάζουν τις ειδήσεις.

Με ποιο τρόπο δίνεις προτεραιότητα σε κάποια είδηση;

Στο ραδιόφωνο και ειδικά στην ώρα που κάνω το «Πρώτο Πρωινό», πολύ πρωί, στις 5 με 7, είναι ένας συνδυασμός μεταξύ δημοσιογραφικής επιλογής των θεμάτων (επίκαιρο, έκτακτο, κτλ.) και επιλογής μεταξύ ειδήσεων και θεμάτων που δεν είναι στην «πρώτη γραμμή» της επικαιρότητας. Δημιουργείς με τον ακροατή μια προσωπική σχέση, άρα νιώθεις, όπως και οι ακροατές θέλω να πιστεύω, ότι είμαστε μια παρέα. Άρα συζητάς και πράγματα που μπορεί να μην είναι και πάρα πολύ «ψηλά» στην επικαιρότητα. Όπως ακριβώς κάνει και μια παρέα. Δημιουργείς τους κώδικες σου με το κοινό.

Στην ραδιοφωνική σου πορεία ποια θεωρείς την πιο διδακτική σου στιγμή;

Μπορεί να φανεί λίγο κλισέ, αλλά η αλήθεια είναι πως μαθαίνω κάθε μέρα που μπαίνω να κάνω εκπομπή. Όταν τελειώνει η εκπομπή νιώθω πως έχω μάθει και κάτι παραπάνω για το ραδιόφωνο. Από το πως να αναπνέω σωστα μπροστά στο μικρόφωνο, πώς να ελέγχω το ρυθμό μου, μέχρι το πώς να μεταφέρω μια είδηση, μια ιδέα, μια σκέψη, μια εικονα. Μαθαίνω επίσης και από τους άλλους. Από τον συνάδελφο που λέει τις ειδήσεις, τους άλλους παραγωγούς που κάνουν εκπομπή ή και τον συνάδελφο που χειρίζεται την κονσόλα. Παίρνω, το τονίζω αυτο, παίρνω, δεν κλέβω, κομμάτια για να γίνω εγώ καλύτερος.

Υπάρχουν κανόνες που έχουν γίνει εξαιρέσεις στο ραδιόφωνο;

Βέβαια! Το ραδιόφωνο ήταν η μουσική του, και πλέον η μουσική είναι εξαίρεση στο ραδιόφωνο. Δεν υπήρχε ραδιόφωνο που να μην έχει μουσική, ασχέτως αν ήταν μουσικό ή ειδησεογραφικό, να έχει επαφη με αυτό που λες, να στήνει μια ιστορία. Αυτό δυστυχώς έχει γίνει εξαίρεση γιατί μας έχει πνίξει και πλήξει το playlist. Αυτό έχει δύο προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι ακούγονται τα ίδια και τα ίδια τραγούδια, χωρίς να ακούμε νεους δημιουργούς ή νέα τραγούδια. Το άλλο πρόβλημα είναι το ότι ο παραγωγός μπορεί να λέει μια χαρούμενη είδηση και να παίζει από κάτω κάτι λυπητερό ή το αντίθετο. Αυτό νομίζω πως είναι ο μεγαλύτερος κανόνας που έχει γίνει εξαίρεση. Μπορώ να σου πω πως και οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί που κάνουν εκπομπές έχει αρχίσει να γίνεται εξαίρεση, τους αντικαθιστά η playlist, αλλά ας ελπίσουμε πως δεν θα εξαπλωθεί περισσότερο αυτό το φαινόμενο.

Αυτή την κατάσταση πως την βλέπεις να εξελίσσεται;

Η ταχύτητα με την οποία εξαπλώνεται το playlist, και η εξοικονόμηση χρημάτων που φέρνει δείχνει ότι δύσκολα θα υπάρξει ανάσχεση της συγκεκριμένης τάσης. Ωστόσο θέλω να πιστεύω πως όσο περνάει ο καιρός, και οι άνθρωποι που ακούνε ραδιόφωνο, και οι άνθρωποι που κάνουν ραδιόφωνο, αλλά και αυτοί που χρηματοδοτούν το ραδιόφωνο θα καταλάβουν πως ένα στεγνό playlist δεν έχει να πει τίποτα, ούτε για τους ακροατές αλλά ούτε και για τους παραγωγούς του ραδιοφώνου.

Την μουσική στο Πρώτο Πρωινό την επιλέγεις εσύ ή το κάνεις σε συνεννόηση με τον μουσικό επιμελητή;

Την μουσική της εκπομπής έχω την μεγάλη τύχη να την επιλέγει κατά κύριο λόγο ο Βασίλης Κριμπάς. Άνθρωπος που ξέρει πάρα πολύ μουσική, έχει παίξει πάρα πολύ μουσική, έχει στήσει μουσικά ραδιόφωνα, και μπορεί να σε βοηθήσει να ντύσεις μουσικά ότι θέμα έχεις. Απλά επειδή έχω τρέλα με την μουσική, μου έχει αφήσει το περιθώριο να επιλέγω και εγώ αρκετά από τα τραγούδια της εκπομπής και έτσι τα συζητάμε και ετοιμάζουμε τα τραγούδια κάθε εκπομπής. Θα ήθελα όμως πάρα πολύ, κάποια στιγμή να κάνω μουσικές εκπομπές και τίποτα άλλο , ένα παραμύθι ενημέρωσης, με ποιήματα και σκέψεις.

Ποια συμβουλή θα ήθελες να σου έχουν δώσει εγκαίρως;

Να κάνω πιο νωρίς ραδιόφωνο. Νομίζω πως έχασα πολλά χρόνια μεχρι να ξεκινήσω, κι αυτό στην λογική του ότι προσπαθούσα πάντα να νιώσω πρώτα έτοιμος για να μπω στο ραδιόφωνο.

Ποιος σε έσπρωξε στην ραδιοφωνική σκηνή;

Την πρώτη μου εκπομπή μου την εμπιστεύτηκαν ο Κώστας Αρβανίτης και η Μαργαρίτα Μυτιληναίου και τους ευχαριστώ πάρα πολύ γι αυτο.

Οι νέοι γιατί δεν ενδιαφέρονται για το ενημερωτικό ραδιόφωνο;

Η νέα γενιά έχει μάθει να ενημερώνεται διαφορετικά, από διαφορετικές πηγές, με μεγάλη ταχύτητα και περιορισμένη έκταση και εμβάθυνση. Το ένα λοιπόν είναι ότι πρέπει να την προσεγγίσουμε, ώστε να βρει αυτό που ψάχνει στην ενημέρωση. Ο άλλος βασικός παράγοντας είναι ότι ταυτόχρονα δεν της δίνουμε και μουσική που να την ενδιαφέρει. Αυτό το λένε και έρευνες. Οπως δείχνουν, στα ραδιόφωνα δεν παίζονται καινούργιες μουσικές, με αποτέλεσμα να μην προσεγγίζεται καινούργιο ή νεότερο κοινό. Ένα άλλο θέμα βέβαια είναι ότι ένα μεγάλο μέρος των νεότερων παιδιών δείχνει μια απέχθεια για την ενημέρωση. Θέλει η σχέση με τις ειδήσεις να είναι γρήγορο στο πλαίσιο του «απολύτως απαραίτητου».

Παλιότερα βρίσκαμε την πληροφορία δύσκολα και την επικοινωνούσαμε, ενώ τώρα που βρίσκουμε εύκολα την είδηση έχουμε ένα θεματάκι επικοινωνίας. Τι έχεις να μου πείς γι αυτό;

Το ζήτημα είναι πλέον να πηγαίνεις την είδηση παρακάτω όχι απλά να την μεταφέρεις. Να μπορείς να εξηγήσεις τι είναι αυτό που άκουσε ή διάβασε και να του πεις τι σημαίνει αυτό για την ζωή του. Να καταλάβει την ουσία των τίτλων που τον κατακλυζουν.

Ποιο πιστεύεις ότι είναι το κίνητρο ενός ακροατή μιας ενημερωτικής εκπομπής σαν το Πρώτο Πρωινό;

Να νιώθει ο ακροατής ότι είσαι ειλικρινής απέναντι του. Να περνάει καλά είτε ακούγοντας μουσική μόνο, είτε ακούγοντας ενημέρωση μόνο. Κλείνοντας το ραδιόφωνο να έχει την αίσθηση ότι έχει ενημερωθεί και έχει ψυχαγωγηθει. Εχει δηλαδή περάσει καλά.

Το ραδιόφωνο θα ξαναμπεί στα σπίτια ή θα πηγαίνει βόλτες με το αυτοκίνητο όπως γίνεται τώρα;

Το ραδιόφωνο έχει να δώσει μια μεγάλη μάχη με την ψηφιακή εποχή. Το εύχομαι να συμβεί, να γυρίσουμε στην εποχή που υπήρχαν δύο τρία ραδιόφωνα μέσα σε ένα σπίτι για να μην χάνεις τίποτα. Αν φτάσουμε στο σημείο το ραδιόφωνο να γίνει ένα φρέσκο και γρήγορο μέσο που να καλύπτει τις ανάγκες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας τότε μπορεί να ξαναμπεί στα σπίτια.

Τι διαφορές έχει το κοινό του ραδιοφώνου με αυτό της τηλεόρασης;

Έχει διαφορετικές απαιτήσεις. Το ότι στην τηλεόραση υπάρχει εικόνα, ο τηλεθεατής αντιμετωπίζει εντελώς διαφορετικά αυτό που βλέπει. Στην τηλεόραση πρέπει να πεις μια ιστορία με εικόνες, αντίθετα στο ραδιόφωνο πρέπει να πεις μια ιστορία δημιουργώντας τις εικόνες κάτι που είναι διαφορετικό και πιο δύσκολο. Αυτή είναι και η μαγεία αλλα και η δυσκολία του ραδιοφώνου.

Πόσο κινδυνεύει το ραδιόφωνο από την τεχνητή νοημοσύνη;

Πολύ και καθόλου! Εχει να κάνει με τον τρόπο που την χρησιμοποιούμε. Προς ώρας μοιάζει σαν να απειλεί το ραδιόφωνο και όχι σαν κάτι που θα βοηθήσει το ραδιόφωνο. Σε αυτό που πρέπει να ποντάρει το ραδιόφωνο είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Στην πληροφορία και το συναίσθημα που μπορεί να σου προσφέρει ο ανθρώπινος παράγοντας. Κατι που προς το παρόν δεν μπορεί να το κάνει η τεχνητή νοημοσύνη. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το ποιοτικό στοιχείο, η διαφορά που μπορεί να κάνει το ραδιόφωνο να ξαναπάρει τα πάνω του.

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι στο ραδιόφωνο τι θα ήταν αυτό;

Στην μουσική θα έκοβα το playlist με την μορφή που έχει σήμερα, και σε ειδησεογραφικό επίπεδο θα έβαζα περισσότερο ρεπορτάζ, ώστε το ραδιόφωνο να αποκτήσει μεγαλύτερη επαφή με την κοινωνία. Το ραδιόφωνο είναι άποψη, αλλά είναι και ρεπορτάζ. Η ανισορροπια αυτή σήμερα ευθύνεται στις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες που υπάρχουν για τους περισσότερους σταθμούς.

Πάντα το είχα απορία από την πρώτη στιγμή που συνεργαζόμαστε... Rolling Stones ή Beatles;

Είναι άδικο να μου βάζεις τέτοια διλήμματα... Θα έλεγα Rolling Stones, χωρίς να με παρεξηγήσουν οι Beatles. Απλα νομίζω είναι πιο κοντά στα δικά μου ακούσματα. Μου ταιριάζουν πιο πολύ μουσικά.

Κλείνοντας την συνέντευξη να κάνουμε μια σύνοψη της επαγγελματικής σου καθημερινότητας;

Αυτή την εποχή βγαίνω στον αέρα ραδιοφώνου ή τηλεόρασης κάθε 12 ώρες. Σαν χάπι ένα πράγμα. Ετσι λοιπόν κάθε πολύ πρωί (05.00-07.00) κάνω ραδιόφωνο στα Παραπολιτικά, και κάθε απόγευμα (18.00-19.00) κάνω τηλεόραση στο Attica Tv με μια εκπομπή που προσπαθεί να προσφέρει έγκαιρη, έγκυρη και κυρίως ειλικρινή ενημέρωση. Το ίδιο ακριβώς επιδιώκω και στη ραδιοφωνική μου εκπομπή. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι στο ραδιόφωνο έχω περισσοτερη μουσική. Όμως μου αρέσει τόσο πολύ η μουσική, που ακόμα και στην τηλεόραση, ξεκινάω πάντα με ένα μουσικό κομμάτι.