Του Γιώργου Πετρόπουλου (αρχισυντάκτη πολιτικού τμήματος της «Εφημερίδας των Συντακτών»)
04 Νοεμβρίου 2020Η κρίση στην ενημέρωση -κι ακόμα περισσότερο στην έντυπη ενημέρωση- διαρκεί πολλά χρόνια. Οι αιτίες που την προκάλεσαν έχουν αναλυθεί διεξοδικά. Αλλά η ουσία παραμένει ίδια: Οι δημοσιογράφοι χρειάζονται δουλειά για να ζήσουν και για να ασκήσουν το λειτούργημά τους. Η ενημέρωση και η Δημοκρατία χρειάζονται τη δημοσίευση όλων των απόψεων για να μπορούν να αναπνεύσουν ελεύθερα. Η ελληνική κοινωνία χρειάζεται μέσα μαζικής ενημέρωσης που θα επιβιώνουν ή θα εξαφανίζονται από μία και μόνο αιτία: την ποιότητα του προϊόντος που παρέχουν.
Σήμερα στον χώρο της ενημέρωσης έχει διαμορφωθεί μια νέα κατάσταση. Ειδικά στην έντυπη ενημέρωση η διακίνηση είναι μονοπώλιο στα χέρια ενός συγκροτήματος Τύπου -του συγκροτήματος Μαρινάκη- με ανταγωνιστικά μέσα προς όλες τις υπόλοιπες εφημερίδες. Τα σημεία πώλησης είναι περίπου το 1/3 αυτών που υπήρχαν στην προμνημονιακή περίοδο. Οι δυνατότητες επιλογής εκτύπωσης έχουν μειωθεί δραματικά, η διαφήμιση πέφτει ραγδαία και το αναγνωστικό κοινό διαρκώς μειώνεται και λόγω της κρίσης του κορονοϊού εξαιτίας του φόβου που προκαλεί το άγγιγμα μιας εφημερίδας. Επιπλέον κανένας σοβαρός επιχειρηματίας δεν σκέφτεται να επενδύσει χρήματα στην έντυπη ενημέρωση. Τα θεωρεί χαμένα λεφτά.
Χρειάζεται συνεπώς μια βαθιά πολιτική παρέμβαση, σε όλα τα επίπεδα, για να σωθούν τα ΜΜΕ και ειδικότερα οι εφημερίδες. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας θα επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Επομένως, όλα τα κόμματα οφείλουν να λάβουν σαφή και ξεκάθαρη θέση. Η δε κυβέρνηση οφείλει να δώσει τώρα -και μάλιστα ενισχυμένη- τη χρηματοδότηση στον Τύπο για το 2019 και το 2020, η οποία είναι νομοθετημένη από τους προκατόχους της. Αν δεν το κάνει, απλώς αποδεικνύει ότι χρησιμοποιεί την κρίση ως ευκαιρία για το κλείσιμο αντιπολιτευόμενων και ενοχλητικών εφημερίδων ώστε να έρθει μετά να ενισχύσει τους δικούς της εκδότες. Εχετε κάποια άλλη εξήγηση, κ. Μητσοτάκη;