Μία ανακοίνωση που στην πραγματικότητα αδικεί τους «Ιχνευτές»...
21 Μαΐου 2020Ανακοίνωση «για την αναβολή της παράστασης "ΙΧΝΕΥΤΑΙ"» δημοσιοποίησαν από κοινού η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Δημήτρης Πασσάς. Η τοποθέτηση είναι τουλάχιστον άκομψα διατυπωμένα για την παράσταση, για τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και για όλους τους συντελεστές.
Την παραθέτουμε καταρχάς ως έχει:
«Πρόσφατα δημοσιεύματα, ομολογουμένως σποραδικά, αποδίδουν την απόφαση για την μη πραγματοποίηση της παράστασης «ΙΧΝΕΥΤΑΙ» σκηνοθεσίας Μιχαήλ Μαρμαρινού στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στη συμμετοχή του κ. Στ. Κραουνάκη.
Προκειμένου να μην μένουν μετέωρα υπονοούμενα, θα θέλαμε να καταστήσουμε σαφές ότι:
1. Η Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., ως αυτόνομος φορέας, λαμβάνει όλες τις αποφάσεις της μέσω των αρμοδίων οργάνων της. Η κατάστρωση του καλλιτεχνικού προγράμματος ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, ενώ ο προϋπολογισμός του εγκρίνεται και επικυρώνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα.
2. Το Ε.Φ. και οι συντελεστές της κάθε παράστασης προσβλέπουν φυσικά στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αλλά δεν αγνοούν την απήχηση του έργου. Το κόστος της κάθε παραγωγής αξιολογείται ξεχωριστά σε συνάρτηση με τα αναμενόμενα έσοδά της. Η τυχόν επάρκεια του γενικού προϋπολογισμού του Ε.Φ. δεν σημαίνει ότι πρέπει να οδηγεί στην απερίσκεπτη ανάλωσή του.
3. Η παράσταση «ΙΧΝΕΥΤΑΙ» ήταν η ακριβότερη παραγωγή του Ε.Φ. Ενόψει των αναπόφευκτων και δραστικών περιορισμών στη πληρότητα των θεάτρων το καλοκαίρι, κρίθηκε σκόπιμη η μετάθεσή της για του χρόνου, υπό ευνοϊκότερες συνθήκες και ευρύτερη –ελπίζουμε- προσέλευση στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Η απόφαση λήφθηκε σε κλίμα αλληλοκατανόησης μετά από καλόπιστες και φιλικές συζητήσεις, μεταξύ των κ.κ. Κ. Ευαγγελάτου και Μ. Μαρμαρινού.
4. Η δέσμευση για την πραγματοποίηση της παράστασης το 2021 θα επισημοποιηθεί με σύμβαση πολύ σύντομα που θα συνοδευτεί μάλιστα με προκαταβολή προς τους καλλιτεχνικούς συντελεστές της. Η ίδια πρακτική θα ισχύσει, εξάλλου, και σε πολλές άλλες φετινές παραγωγής του Ε.Φ.
Συνεπώς οι νύξεις περί «άνωθεν» παρεμβάσεων για τον αποκλεισμό της παράστασης κλπ., διαψεύδονται από τα γεγονότα, αδικούν με προσβλητικό τρόπο τόσο την Καλλιτεχνική Διευθύντρια όσο και την ιστορία του Φεστιβάλ, ενώ είναι φανερό ότι εξυπηρετούν άλλες επιδιώξεις».
Μία «οικονομίστικη» προσέγγιση
Θα ευχόμασταν καταρχάς η ανακοίνωση του Ελληνικού Φεστιβάλ για την αναβολή των «Ιχνευτών» να είχε προηγηθεί των δημοσιευμάτων που «ομολογουμένως σποραδικά» συνέδεσαν την αναβολή της παράστασης με τη συμμετοχή του Σταμάτη Κραουνάκη σ΄ αυτήν. Έτσι το Φεστιβάλ θα ενημέρωνε άμεσα για τις αποφάσεις του και δεν θα υπήρχαν ενδεχομένως τα δημοσιεύματα που αν και «σποραδικά» ενόχλησαν τόσο τους επικεφαλής του Φεστιβάλ ώστε να βασίσουν ολόκληρη την απάντησή τους σ΄ αυτά.
Κατά τα άλλα, φράσεις όπως «το Ε.Φ. και οι συντελεστές της κάθε παράστασης προσβλέπουν φυσικά στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αλλά δεν αγνοούν την απήχηση του έργου». Και όπως: «Το κόστος της κάθε παραγωγής αξιολογείται ξεχωριστά σε συνάρτηση με τα αναμενόμενα έσοδά της». Και όπως: «Η τυχόν επάρκεια του γενικού προϋπολογισμού του Ε.Φ. δεν σημαίνει ότι πρέπει να οδηγεί στην απερίσκεπτη ανάλωσή του»…προτάσσουν κατά πολύ το οικονομικό θέμα από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, πράγμα που, εκ μέρους της κας Ευαγγελάτου, ήταν δυσάρεστη έκπληξη για εμάς. Επίσης είναι κάπως προσβλητικές για την παράσταση, για τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και για όλους τους συντελεστές και πολύ προσβλητικές για την προτέρα επιλογή της ίδιας της Καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ. Δεν την ανάγκασε προφανώς κάποιος να επιλέξει τους «Ιχνευτές». Γιατί λοιπόν εκφράζεται έτσι τώρα για την παραγωγή; Αν την θεωρούσε υπεύθυνη για την «απερίσκεπτη ανάλωση» των χρημάτων που διαθέτει το Φεστιβάλ θα μπορούσε να μην την έχει επιλέξει εξαρχής.
Επίδαυρος χωρίς «Ιχνευτές», Μαρμαρινό και Κραουνάκη
Με τον δεδομένο σεβασμό στη θεατρική γνώση και την καλλιτεχνική πορεία της κας Ευαγγελάτου, το φετινό καλοκαίρι δεν είναι αυτό που περιμέναμε ότι θα ήταν μέχρι τις αρχές Μαρτίου. Και καθώς, μάλιστα, η ίδια έχει λάβει δις ενισχυμένο προϋπολογισμό, θα είχε τη δυνατότητα να προτάξει καλλιτεχνικά κριτήρια από άλλα τα οποία έτσι μάλιστα όπως τα αναφέρει δεν ηχούν καν οικονομικά, αλλά οικονομίστικα. Το θέμα κατά την άποψή μας δεν είναι μόνον ή πρωτίστως, ποια παράσταση «θα φέρει τα λεφτά της», αλλά ποια παράσταση θα είναι «ιαματική» καλλιτεχνικά. Πολλώ δε μάλλον όταν το Φεστιβάλ είναι ένας επιδοτούμενος, κρατικός φορέας αλλά και οι «Ιχνευτές» μία σπανιότατα παιζόμενη τραγωδία.
Τέλος προσβλητικός προς την Καλλιτεχνική Διευθύντρια ήταν ο τρόπος που υπενθύμισε η Υπουργός Πολιτισμού στη συνέντευξη της στην AV τη συμμετοχή του Φοίβου Δεληβοριά στην Λυσιστράτη του Εθνικού Θεάτρου - τρόπος που οδήγησε στην διακριτική αλλά αξιοπρεπή αποχώρηση του τραγουδοποιού από την παράσταση. Τότε όμως η κα Ευαγγελάτου δεν είχε αισθανθεί προσβεβλημμένη κατά τα φαινόμενα.