Αποσύρεται ο Φοίβος Δεληβοριάς απ΄την Επίδαυρο

Αποσύρεται ο Φοίβος Δεληβοριάς απ΄την Επίδαυρο
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μετά τον πρόσφατο υπαινιγμό της Υπουργού Πολιτισμού, ο τραγουδοποιός που είχε αναλάβει να γράψει μουσική για τη «Λυσιστράτη» του Εθνικού θεάτρου, ανακοίνωσε ότι δεν θα το κάνει και εξήγησε τους λόγους.

17 Μαΐου 2020

Της Ναταλί Χατζηαντωνίου.

Αποσύρεται ο Φοίβος Δεληβοριάς από την παραγωγή της αριστοφανικής «Λυσιστράτης» του Εθνικού Θεάτρου, στην πρώτη απόπειρα του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου σε σκηνοθεσία μεγάλης κλίμακας στην Επίδαυρο. Ο Φοίβος που θα υπέγραφε τη μουσική της παράστασης εξήγησε σ΄ένα, τρυφερό για όλους τους συντελεστές, ποστ, που ανέβασε στην σελίδα του στο Facebook, ότι "Δυστυχώς, δεν θα μπορέσω εγώ ή η μουσική μου να είμαστε εκεί. Θα έβλαπτε κάτι τέτοιο την αφοσίωσή μου τόσο τον αγώνα για τη δημιουργία της ΕΔΕΜ, αλλά και την αφοσίωσή μου στην τόσο απαιτητική αυτή μουσική εργασία". Βέβαια για όσους παρακολουθούν το πολιτιστικό ρεπορτάζ η επιλογή του Φοίβου συνδέεται σαφώς με την εν γένει πολιτική της Υπουργού Πολιτισμού απέναντι στον μουσικό χώρο, αλλά και με τον υπαινιγμό που περιλάμβανε η απάντησή της στην πρόσφατη συνέντευξή της στην Κατερίνα Αγγελιδάκη και την «Athens Voice». Όταν δηλαδή στο δημοσιογραφικό σχόλιο «Και ο Φοίβος Δεληβοριάς εκφράστηκε δημόσια δηλώνοντας τη βαθιά του απογοήτευση για το τοπίο που διαμορφώθηκε», η κα Μενδώνη είχε απαντήσει με νόημα «Εγώ χαίρομαι που ο Φοίβος Δεληβοριάς έχει αναλάβει τη μουσική σε παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, που θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο».

Ολόκληρη η ανάρτηση του Φοίβου έχει ως εξής:

«ΓΙΑ ΤΗ «ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ»

Αγαπητοί φίλοι, θέλω λίγο την προσοχή σας.

Όλοι ξέρουν πόσο σημαντικό είναι για μένα -και για όλους τους συναδέλφους μου- το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων και η ευτυχής στέγαση του ελληνικού και του ξένου ρεπερτορίου κάτω από έναν ενιαίο αυτοδιαχειριζόμενο φορέα.

Το πόσο δραματικό θα ήταν να μείνουμε χωρίς δικαιώματα εν μέσω πανδημίας, το περιέγραψα κι εδώ-και δεν το έκανα από μόνος μου, από κάποιου τύπου μελοδραματική ή «ηρωϊκή» διάθεση.

Λόγω λοιπόν του ότι με εξέλεξαν πρόεδρο οι συνάδελφοι στην πορεία προς αυτό το σκοπό -δίνω όλο τον προσωπικό μου χρόνο τις μέρες αυτές εκεί.

Έτυχε τον χειμώνα του 2019, ο αγαπημένος φίλος Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος να μου αναθέσει τη μουσική στη «Λυσιστράτη» του Εθνικού φέτος το καλοκαίρι.Δέχτηκα με χαρά, ο θίασος και η μετάφραση- στην πρώτη μας συνάντηση τον περασμένο Φεβρουάριο- έχουν πραγματικά τη μαγεία του οράματος του σκηνοθέτη.

Με πολύ μεγάλη χαρά έμαθα πως η παραγωγή θα ανέβει κανονικά στην Επίδαυρο και με όλη μου την καρδιά σας προτρέπω να τη δείτε, θα είναι μια πολύ συγκινητική στιγμή ξανανταμώματος του ταλαιπωρημένου μας κόσμου με την αρχαία του σταθερά.

Δυστυχώς, δεν θα μπορέσω εγώ ή η μουσική μου να είμαστε εκεί. Θα έβλαπτε κάτι τέτοιο την αφοσίωσή μου τόσο τον αγώνα για τη δημιουργία της ΕΔΕΜ, αλλά και την αφοσίωσή μου στην τόσο απαιτητική αυτή μουσική εργασία.

Ενημέρωσα ήδη το Εθνικό και τον σκηνοθέτη για την απόφασή μου.

Και στη «Λυσιστράτη» θα πάω πρώτος και καλύτερος-ως θεατής».

Δεν μπορεί παρά να επισημάνει κάποιος την εντιμότητα και την ακεραιότητα μίας τέτοιας κίνησης. Ναι πολλοί καλλιτέχνες είναι τόσο αξιοπρεπείς ώστε να μην ανέχονται τέτοιου είδους υπαινιγμούς. Άλλωστε ούτε η Επιδαυρος ανήκει στην Υπουργό ούτε είναι "δώρο" του καθεστώτος, ούτε ο Φοίβος Δεληβοριας πρωτόβγαλτος που του είπαν ότι πρέπει ή δεν πρέπει να είναι πειθήνιος επειδή γράφει μουσική για παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο.

Το μπαλάκι στα χέρια της Κατερίνας Ευαγγελάτου

Κατά τα άλλα επειδή μαθαίνουμε ότι ανάλογα «προειδοποιητικά» πυρά έχουν δεχτεί διακριτικά και άλλες παραγωγές του Φεστιβάλ, ευχόμαστε πραγματικά η Κατερίνα Ευαγγελάτου να προστατεύσει καταρχάς το δικό της καλλιτεχνικό κύρος, το κύρος του Φεστιβάλ, το κύρος των καλλιτεχνών που λαμβάνουν μέρος και το κύρος του χώρου της και να αντισταθεί στις οποιεσδήποτε «προειδοποιήσεις». Είναι κρίμα η ίδια καταρχάς να αποδέχεται αδιαμαρτύρητα επισημάνσεις όπως αυτή που έκανε η υπουργός για τον Φοίβο Δεληβοριά. Η απάντηση της Υπουργού ήταν άλλωστε εξίσου προσβλητική για την ίδια την Ευαγγελατου και τον ρόλο της. Και βέβαια πολύ πιο κρίμα είναι μία άρτια καλλιτεχνική πορεία τόσων χρόνων όπως η δική της να σημαδευτεί από αμφιλεγόμενες «στρατηγικές» άλλων κι όχι από τη δική της καθαρή στρατηγική κι επιθυμία για ένα αξιοπρεπές Φεστιβάλ, έστω και σε συνθήκες δύσκολες. Με δυό λόγια η κυρία Ευαγγελάτου οφείλει να προστατεύσει τις επιλογές της.